همه چیز درباره ویروس کرونا

09 اسفند ، 1398
سعید جمالی
0 کامنت

کرونا ویروس چیست ؟

ویروس کرونا از خانواده و زیر مجموعه کرونا ویریده ( نوعی از ویروس های پوشش دار که این ذرات غالبا به زائده های گرزی یا گلبرگی شکل تا 20 نانومتر در زیر میکروسکوپها قابل مشاهده هستند )

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در سال 1960 برای اولین بار کشف شدند.

افرادی که همزمان دارای بیماری ها بالینی دیگر باشند و کودکان مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

این ویروس باعث بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات میشود و گاهاً حمله خود را به دستگاه تنفسی انجام میدهد و گاهی هم علائم در روده و معده نمایان میگردد.

انواع دیگر از کرونا ویروس که با علائم و صدمات شدیدتری همراه هستند می توان سارس ، مرس و کووئد 19 ( کرونا ویروس 2019 ) را نام برد 

سارس :

این نوع ویروس که در سال 2002 به یک بیماری همه گیر جهانی به نام ویروس سارس معروف شد حدود 800 نفر را به کام مرگ کشاند و موجب ناراحتی حاد و شدید تنفسی در مبتلایان شد.

مرس :

گونه جدید کرونا ویروس با نام ویروس مرس در سال 2012 برای اولین بار در یک فرد 60 ساله عربستانی نمایان شد که باعث مرگ وی گردید و بعد از آن مورد دوم یک فرد 49 ساله قطری بود که به این ویروس مبتلا شد و جان سپرد.این ویروس موجب مرگ 858 در خاورمیانه شد و به ویروس تارسایی تنفسی خاورمیانه شناخته شد.

کرونای جدید (کووید ۱۹):

در نهایت، در  ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ نیز، برای اولین بار در شهر ووهان چین،بعد از آنکه شهروندان بدون دلیل مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود تاثیری در بهبودی آنها نداشت،  یک نوع جدید از کروناویروس با همه‌گیری در انسان شناسایی شد. از میان اولین افرادی که به این ویروس آلوده شده‌ بودند، مشخص شد که بیشتر از 50 درصد آنها با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان، که در آن حیوانات زنده نیز به فروش می‌رسد، مرتبط بوده اند. تا ۳۰ بهمن 1398، این کروناویروس جدید، جان بیش از ۲٬۰۰۰ نفر را گرفته‌ و بیش 30 کشور در جهان با شمار مبتلایان 73.332 نفر با این ویروس درگیر شدند. که از جمله این کشورها کره جنوبی ، ایران، آمریکا ، ژاپن ،استرالیا ، تایوان ، سنگاپور ، ویتنام ، نپال ،آلمان ،فرانسه ، روسیه ، فیجی ، امارات متحذه عربی را میتوان نام برد .با افزایش تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت نام رسمی کووید ۱۹ (۱۹-COVID) را برای این ویروس انتخاب کرده‌است - که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹.این نوع کرونا ویروس قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود. آمارهای اولیه نشان می دهد که درصد مرگ و میر این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد افراد مبتلا شده است.

نشانه ها و علایم ویروس کرونا

از نشانه های این بیماری شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تند نفسی و گلودرد و آبریزش بینی است. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است .این ویروس با توجه شدت فراگیری و همه گیر شدن به شدت قابل انتقال میباشد و در صورت رعایت نکردن برخی نکات ساده به راحتی از فرد مبتلا به دیگران منتقل میشود . 

راه های مقابله 

رعایت نکات بهداشتی ، شست و شوی مداوم دستها ، پرهیز از ترددهای بی مورد در اماکن عمومی ، ضد عفونی کردن سطوح ،رعایت فاصله 1 متری در ارتباط با افراد دیگر،چک کردن منظم دمای بدن 

9 مورد از سطوحی که امکان انتقال ویروس را دارند

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
امتیاز کاربران
6LfPGn8hAAAAACN9HM5dEjrNwoja8UE2lyY05cOr